Tuesday, October 6, 2009

Atuk dan Nenek..semakin hari semakin jauh..

---------
Setelah nenek meninggal tak lama dulu kami dah jarang balik ke Kedah. Tapi raya kali ni kami semua blk ke Kedah.

Biasanya kalau sampai ke rumah atuk aku jarang masuk rumah dulu. Aku akan pusing keliling rumah. Mcm dulu2..

Bila terpandangkan kolah kat luar rumah tu bt aku teringat zaman kecik2 dulu.

Asalnya atuk bt kolah tu tuk bela ikan kaloi. Aku plak mati2 ingt kolah tu tuk aku mandi2..Tapi takpe lepas seminggu ikan tu pun mati. Iye aku punye keja. Aku cemburu tgk ikan tu dapat mandi sedangkan aku hanya mampu tgk dari luar kolah. Lepas kaloi tu mati aku la yg hari2 berendam dalam kolah tu. dan bila semua cucu berkumpul kolah tu la tempat lepak yg paling cool skali...

Skang semuanya nampak sangat lain sgt. Rumah atuk yg sebesar-besar dunia kini kelihatan sgt sempit skali. Ntah kenapa..

Atuk pulak dah tak sekuat dulu. Pada umur dkt 90 tahun atuk dah tak ingat nama semua cucu2 dia termasuk aku. sedih sgt..Aku masih ingt lg masa dulu sape tak kenal atuk masa kat kampung. Atuk penah kejar lembu mengamuk dgn tangan kosong sampai ke dalam hutan.

Sekarang ni atuk nak jalan pun dah tak boleh. Balik raya kali ni aku dgn abg ipar aku yg mandikan atuk. Sayu sgt..Dulu atuk yg mandikan aku. Pernah atuk kejar aku sampai masuk bendang sbb aku tak mau mandi..

Bila melihatkan kulit atuk yg dimamah usia itu di basahi air buat aku sgt tersentuh. Atuk sgt lemah. Atuk tidak lg sekuat yg aku bayangkan dulu. Bila atuk sejuk terkena air dia mula merengek minta di habiskan cepat. Saling tak tumpah mcm aku merengek masa atuk mandikan aku dulu..

haih..

Aku masih ingat lg dulu ada skali aku balik rumah lewat. Aku terlepas makan tgh hari. Ini semua sbb Di'e ngn Pidos. Bawak aku masuk bendang tangkap belalang. Bila sampai je rumah aku tgk semua baju2 aku kat tanah bersepah-sepah.. Masa tu aku baru umur 5 tahun. Dari dlm rumah Atuk cakap kalau tak suka duduk rumah baik balik tanjung. dkt sejam atuk biar aku kat luar. Dkt sejam jugak aku meraung-raung nangis pgl nenek.

Mcm biasa nenek jugak la bukakkan pintu dan bawak aku masuk. Dan macam biasa juga tangisan tu jadi sepi bila nenek dah pujuk aku..

Entah kenapa bila dalam pelukan nenek aku rasa sangat selamat. Cara nenek memujuk aku bt aku rasa tenang skali. Seperti tiada apa2 yg boleh mengganggu aku.

*diam*

Nenek.. tau tak di aidilfitri baru ni aku menziarahimu..aku rindukan hari raya bersama nenek. Mengejutkan nenek bangun tidur dan terus memohon ampun tatkala semua org masih tidur lagi....



Nenek...

Di tanah merekah itu juga aku hadiahkan al-fatihah untukmu.



-----


dari kiri: atuk, arwah nenek,aku,maksu,mak,akak..

gambar ini pada tahun 1985. Tahun aku menunggu seseorng lahir mungkin..



---------

7 comments:

Ilmapung said...

Umur baru dua tahun nk sebut susu pun belum tentu pandai lagi.. inikan plak nk tunggu org yg belum lahir.. wake up soldadu senja!! jgn sampai gua bom lu.. :))

bieby said...

Aku suka pic nie.. Old style and sesuatu babe..
Ha.. satu lagi, "ending" bleh tahan.. :)

faryhah said...

Pon, semua aktiviti ko tu buat aku rindu kg aku gak..dulu umah atok aku pon ade kolah n kitorg pon sgt2 nk mandi dlm tu..tp jgn harap bejaye sbb atuk aku takutkan kitorg dgn gigi palsu..muahaha..

pastu,ending ko laa plg aku nk tnggu..haishhhhh ;p

The story of Saif Al-Hafsham said...

salam semua..

ilma: aku soldadu urban.

bieby: aku pun suke pic tu..

umi: tq.sejauh mana kita pergi kampung ttp di hati.

Putri Akila Nur said...

tggu sape?

KR said...

sedih.. rindu atok n nenek aku gak

dewikaseh said...

perhaps it is true..