Saturday, April 10, 2010

Rama-Rama itu disebelah aku.

------------








Rama-Rama itu koordinator aku. Dalam bahasa mudahnya kerani aku. Dia seorang india. Umur dalam 40 an. Oh ya nama betulnya Papathy. Papathy dalam bahasa melayu bermaksud Rama-rama. Papathy seorang vegetarian.


Aku pulak karnivor.





Mesti orang pelik kali ni aku cerita pasal kerani aku. haha..





Masa mula-mula masuk kerja bos aku dah kenalkan kepada semua staff. Masa bos kenalkan kepada Papathy aku pun cakap: oh you are butterfly! Dan dia terkejut aku boleh tau. Aku cakapkan pada dia: I can speaks tamil and urdu a little bit. Maklumlah berjiran dengan orang india dari kecil. Masuk uia belajar arab. Arab dan urdu pula tak jauh beza.








Untuk makluman aku juga fasih berbahasa Itali. Aku boleh cakap mama mia dalam 5 lenggok.








Papathy bagi orang india di company aku sangat dihormati. Dia bolehlah di ibaratkan sebagai ustazah ataupun sister bagi lain-lain agama. Setiap tahun orang india ni ada satu ritual perayaan. Dan biasanya pada hari itu ramailah orang india kat company aku akan pergi kepada Papathy untuk memohon pedoman. Dan dia sangat bijak membaca karma.





Ada satu hari tu sorang manager india cakap pada Papathy satu benda yang pelik. Dia kata kalau Papathy nak pergi ke lif untuk turun mesti kena lalu opis manager tu dulu. Jangan ikut jalan lain. Untuk keberkatan katanya.








Oleh kerana Papathy kerani aku makanya tiada layanan istimewa untuk dia. Ttapi Papathy ni baik. Sangat pandai mengambil hati aku. Setiap pagi sesampai je aku kat opis dah tersedia pun secawan nescafe kat aku. Kalau aku lambat sampai dan nescafe tu dah sejuk dia akan panaskan balik. Biasalah bos datang lambat. Jalan jam lagi, tayar pancit lagi, amek buku laporan anak-anak kat sekolah lagi..itu belum kira lagi bini merengek tak kasi pergi kerja. Katanya abg ni asyik kerja je..



Boring pulak panggil Papathy. Aku panggil baterflai pula.





Baterflai ada cakap aku bos yang paling baik dia pernah jumpa. Yelah aku tak salahkan dia beranggapan begitu. Aku memang tak pernah marah orang. Pernah sekali aku cakap pada dia aku nak resign sebab aku terlalu penat bekerja. Kat situ jugak dia menangis.



Baterfly ni ada 3 orang anak. Yang paling tua adalah perempuan dan seorang doktor. Aku rasa kalau bukan pasal perbezaan agama nescaya aku dah di jodohkan dengan anak dia.



Dalam panjang-panjang aku cerita kat atas ni..kat sini je pun point aku. Baterflai ni sebenarnya sangat bijak membaca aku. Aku ni jenis tak pernah tunjuk muka ada masalah depan orang. Tambah-tambah lagi ketika di tempat kerja. Tapi baterflai ni tau je apa masalah aku. Kerapkali jugak la aku terperangkap dengan soalan dia.





Something bothering you Saifoel?

Dan kerapkali juga aku bertanya pada dia: how do you know? My face never tell you anything rite?

Dan macam biasa selalu jugak dia jawab...yes. but you bring negative aura today. your eyes look tired. seems like you thinking too much.





Oleh sebab Baterflai ni macam mak-mak jadi biasanya aku tak terlepas dari terpaksa juga menjawab soalan dia. Dan untuk kebanyakan cerita, cerita redup la yang paling dia selalu dengar. Baterflai pun dah tengok muka redup. Siap buat calculation lagi. Dan biasanya calculation dia base on tarikh lahir.



you really love dat girl la Saifoel. Just keep on praying. Tell you what..I will do meditation for you. At the same time I want you to continue praying..


Terharu aku dengar..

Dalam masa yang sama aku sedar..

Tak ada apa yang boleh aku buat pun.

Thanks my baterflai.



--

Rupa-rupanya banyak bidadari tuhan di dunia ini. Salah satunya sedang berlegar-legar dilangit aku. Makin hari makin dekat. Dekat dan merintik turun..

- petikan dari Patah Tumbuh Hilang Berganti daripada www.silalah cari.com

silalah cari.hehe

---

6 comments:

TripleOne said...

woi apasal tak boleh jumpa web ko bagi tu.. files not found.

haney said...

baterflai ade blog x...nak...~haha..

N a d i a said...

adoi ai.
boleh lagi berahsia address baru.
adoi ai.
mane nak cari nehh
nak kene jumpe baterflai baru dapat tahu kot..

Lala said...

eleh, abg ni nak perhatian lah tu, nak suh orang cari website ni..sabor ja!

eh, kata dah aritu, entry last tentang REDUP..ni kenapa ada lagi?ten3

The story of Saif Al-Hafsham said...

teken: mmg la tak jmpa.aku suh ko cari.bkn amek kat www.silalah.cari.com

haney: baterflai xde blog.nnti sy suh dia bt satu..

nadia: dah 10 org jumpa blog tu.cepat.haha

lala:lala comot.lala comot.

N a d i a said...

Dah 10 orangg???
aisey, tak dapat nak jadi top 10.

lala comot,
cepat ah carikan utk saye!