Thursday, December 3, 2009

Sudi..pernah ada. (Part 1)

-----


Cerita ini pada tahun 2004..

Semester baru telah bermula. Aku dengan gaban sepakat untuk mengambil kelas Ilmu feqah ini dengan satu ustaz dari Nigeria. Kata gaban kita kena cari kelainan. Kena amek lecturer overthesea. Kalau tidak sia-sia je kita belajar kat tempat international. Jadi aku pun setuju..

So hari itu pun sampai. Macam biasa aku dengan gaban akan lambat ke kelas. Biasalah main game bola dulu kat bilik. Yang kalah akan drive ke kelas. Yang menang akan duduk kat belakang mcm bos.

Selepas memberi salam kami pun tunduk masuk. Bila di tanya ustaz kenapa lambat macam biasa jugak alasan kami bagi ialah..tak jumpa kelas.

Lumrah bagi orng yang datang lambat adalah duduk di hadapan. kerana yang datang awal akan duduk di belakang untuk tidur.

Rupa-rupanya Mazli Harun laban pun ada sekali dalam kelas tu. Dan dia pun duduk depan sekali. Jenis student datang lambat. So lengkaplah kat depan sekali tu aku, gaban dengan Mazli Harun Laban. Yang lain semua kat belakang yakni yg pemalas dan kuat tido.

Dalam pada itu aku pun toleh la belakang tengok muslimah-muslimah mane yang hot...

Tak ada.

Hampa aku. Selepas grad-nya Norjuma Habib Mohamed kami seperti dah ketandusan gadis-gadis cumel di uia..tapi adalah sorang dua yang nampak cuba merampas tahta tapi still tak memadai. Di antara sorang dua tu nama dia Alin. Masyurnya alin ni sampai ada bodyguard lagi. Kebanyakan budak lelaki di kolej siddiq biasanya memanggil beliau alinpon. Aku pun tak tau kenapa.

haih..jauh benar aku melalut..

Semasa dok mengintai-ngintai tu ternampaklah oleh aku seorang gadis yang comel..Mata dia ya tuhan..macam erra fazira. Aku syak dia jenis datang awal ke kelas. Sebab dia duduk belakang sekali. Duduk berlunjur kaki sampai kepala sebaris dengan tempat sandar kerusi..brutal.

Aku bisikkan pada gaban satu soalan.

"gaban, ko nak tengok tak bakal ibu kepada anak-anak aku nanti..?"

gaban pun tanya aku sape. aku jawab yang duduk kat belakang sekali tu la. gaban cakap dia tak kenal. Celake punya gemuk. Kata famous. Gadis lawa pun tak kenal..Aku tnya Mazli Harun Laban. Dia cakap mcm kenal..Dan dia mintak tempoh sehari sebab dia nak tanya awek dia dulu mana tau kenal. Aku pun kata ok.

So esoknya kul 4.00pm kami pun pergi ke kelas. Kelas stat kul 3.30pm. Dalam kereta tadi aku dengan Mazli Harun Laban kat belakang. Yang drive mestilah gaban. Dalam kereta Mazli Harun Laban cakap gadis yang aku tanya semalam tu nama dia Sudi. Sudi ni satu geng dengan bodyguard-bodyguard alin. Maksudnya Sudi ni kawan alin jugak la. Owhhh...

------------

Kat kelas kami tu ada time break. Tetapi waktu break adalah ketika azan asar. Maksudnya semua student yang tidak uzur wajib pergi solat di masjid yg letaknya hanya 5 minit berjalan dari kelas.

Nak jadi cerita hari tu kami tiga-tiga orang tidak ke masjid. Gaban dengan Mazli Harun Laban kata diaorang uzur. Aku pulak sudah berjanji dengan rakan sebilik nak jemaah sekali lepas aku habis kelas.

Tengah lepak-lepak kat luar kelas tu aku nampak Sudi berjalan dengan kawan dia. Menghala ke arah kami pulak tu. Dengan perasaan rendah diri aku cakapkan pada gaban suruh dia mintak no hp Sudi untuk aku. Dan aku macam biasa..... kebelakang sikit.

Dari jauh aku nampak gaban merayu-rayu mintak no hp kat Sudi. Nampaknya macam tak mau kasi. So aku pun apa lagi. Pergi la menonong minta simpati. Aku katakan pada Sudi si gemuk td mintak no hp tu untuk aku. Tapi Sudi macam gadis-gadis yang lain..jual mahal.

Dah abih iktiar aku pun cakap satu ayat penutup kat dia. Ayat yang membuatkan dia bagi no hp dia kat aku.

" Boleh tak sekali lagi saya mohon no hp awak. Saya dah janji dengan mak saya nak carikan calon menantu untuk dia hari ni. Saya taknak dia nangis lagi.."

bersambung....

10 comments:

A i d a n i said...

Menarik..

Akan tunggu Part II plak.

adorable ANUM said...

*gelak guling2*

p/s : xsabar tgu part 2 :)

The story of Saif Al-Hafsham said...

aidani dan anum..

part 2 mgkin tak sama jln ceritanya.

siapkan tisu.

anum: nape privatekan blog tu.bukak la.

yazliana said...

for ur info aku slalu gak baca blog hg..nk tergelak aku sorang2 kdg2 tu...heheh..aku nk tunggu part II lak ni..

aripsamat.... said...

watak ijan si lelaki gatal takde ke?...hahahah

Mohd Jalizan Ibrahim said...

cilaka lu Arif Si Nigger

~miss-lala-comot~ said...

lamanya tunggu PART II.
cepat lah.

The story of Saif Al-Hafsham said...

Yaz: aku tau hg slalu bukak.hehe

Arip: watak ejan dah save tuk part 2.cuma kali ni serius

Ejan: btol2..

Lala: sabar la..byk nak kena edit ni.

Brother`mon said...

wakakakaka...
pon semakin ganas..

p/s: anak yang baik

along nordin said...

aku mmg rasa nak gelak bc blog hg ni,tersenyum sorg2,nak tau apa la yg sudi tu jwb,hiks